ŠKOLSKÁ ZRELOSŤ
Je to dosiahnutie takého stupňa vývoja, ktorý umožňuje dieťaťu úspešne si osvojovať školské vedomosti a zručnosti .
TELESNÁ ZRELOSŤ - nemusí byť v súlade so psychickou a sociálnou zrelosťou - posudzuje ju pediater:
- dieťa má byť dostatočne telesne vyspelé (výška okolo 110-120 cm, váha asi 22 kg) a zdravé
- má primerane rozvinuté kosti a svalstvo
- má optimálny fyzický vek (u nás je to 6 rokov)
PSYCHICKÁ ZRELOSŤ
Zahŕňa:
- pracovnú
- sociálnu
- emocionálno-vôľovú
- rozumovú pripravenosť
PRACOVNÁ VYSPELOSŤ
- dieťa má rozlíšiť hru od povinnosti úlohy sa snaží splniť a dokončiť,
- je vytrvalé v práci
- podriadi sa rytmu vyučovacích hodín
- má primerané psychomotorické tempo
SOCIÁLNA VYSPELOSŤ
- teší sa do školy, má záujem o školské aktivity
- je schopné začleniť sa do kolektívu
- nie je agresívne, vie spolupracovať
- zvláda príkazy a zákazy, rešpektuje pravidlá
- správne sa orientuje v jednoduchých sociálnych situáciách
- váži si prácu iných
EMOCIONÁLNO-VÔĽOVÁ VYSPELOSŤ
- je emocionálne stabilné, odolné voči frustrácii, schopné prijať neúspech
- je schopné odložiť bezprostredné splnenie želaní
- vie vydržať bez mamy
- vie sa ovládať, vydrží 30 min. sedieť, dávať pozor, nerozprávať sa
- nerobí mu väčšie ťažkosti vystupovať pred druhými
- má stálejšie záujmy
- má pozitívny vzťah k povinnostiam
ROZUMOVÁ VYSPELOSŤ
Zahŕňa úroveň: - vnímania - myslenia - pamäte - pozornosti - reči - motoriky - kresby
VNÍMANIE
- je členené – dieťa dokáže celok rozložiť na časti a naopak
- lepšie postihuje detaily
- zrkadlové tvary nevníma ako rovnaké
- sluchom rozlišuje základné zvuky MYSLENIE
- konkrétne – využíva pri zaobchádzaní s názorným materiálom (množstvom, poradím, následnosťou) na základe skúseností zovšeobecňuje
- analytické – využíva v orientácii vo svete okolo, v kresbách a dejoch, lepšie postihuje podobnosti a rozdiely, chápe vzťahy a súvislosti PAMÄŤ
- je stále viac mechanická ako logická
- už je trvalejšia a zámernejšia
- dieťa vie narábať s číslami do 10, má osvojené predmatematické predstavy (rozumie pojmom prvý, posledný, väčší, menší, hore, dole, hneď pred, hneď za ...)
POZORNOSŤ
- ustaľuje sa, predlžuje sa dĺžka trvania koncentrácie pozornosti na zhruba 15-20 minút
REČ
- má čistú výslovnosť, vyjadruje sa spisovne
- pozná nejaké riekanky, pesničky, básničky
- rozpráva obsah krátkej rozprávky a rozumie jej obsahu
- vysloví krátke slovo samostatne po hláskach
- používa správne pomenovania
- používa vety a súvetia na opis zážitkov
MOTORIKA
- zvláda cielenú pohybovú aktivitu, vykonáva menej bezúčelných pohybov
- ovláda svoje motorické správanie, kontroluje sa, kľudne sedí
- kreslí tak, že línie sú presné a neroztrasené
- vystrihne jednoduchý tvar podľa predkreslenej čiary
KRESBA
- je schopné obkresliť jednoduchú predlohu
- nakreslí postavu so všetkými základnými znakmi
- jeho kresba vernejšie odráža skutočnosť
Dôvody vyšetrenia školskej zrelosti
K najčastejším dôvodom na predškolské psychologické vyšetrenie patrí:
- podozrenie na poruchu pozornosti a hyperaktivita
- ťažená adaptácia na cudzie prostredie a cudzích ľudí, výrazná citová pripútanosť (zväčša k matke), nesamostatnosť, hravosť
- hraničný dátum narodenia (jún, júl, august)
- mimoriadne nadané deti narodené v septembri, októbri, novembri a decembri, ktorým „zle vychádzajú roky“ a hrozí im automatický odklad o 1 rok
- rozumové schopnosti na dolnej hranici normy alebo mentálna retardácia, kde je potrebné rozhodnúť, či dieťa ostane v MŠ, pôjde do nultého ročníka ZŠ alebo do špeciálnej ZŠ
- zdravotné a iné problémy, ako sú poruchy vývinu reči, slabozrakosť, nedoslýchavosť, nízky vzrast, vrodené vývinové chyby, nevyhranená lateralita (pravo-ľavorukosť), deti predčasne narodené alebo s nízkou pôrodnou hmotnosťou
- snaha rodičov pomocou vyšetrenia objektívne zhodnotiť danosti dieťaťa (v čom vyniká, v čom je slabšie) a pripraviť ho na vstup do školy
- požiadavka niektorých, najmä súkromných, špeciálnych a jazykových ZŠ, aby dieťa takéto vyšetrenie absolvovalo.